Projekt: „Umiejętności podstawowe kluczem do partycypacji społecznej i zawodowej”
współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach
Priorytetu VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działania 7.5 Edukacja osób dorosłych poza PSF
programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Wartość dofinasowania projektu z UE: 791 991,25 zł
Wartość projektu: 833 675,00 zł
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Okres realizacji projektu od: 2025-03-01 do: 2026-03-31
Cel główny Projektu– wzrost umiejętności podstawowych w co najmniej dwóch obszarach 60 Uczestników Projektu (os dorosłych powyżej 18r.ż.- 32K i 28M, o niskich umiejętnościach podstawowych, z grup defaworyzowanych, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje, poza BUR, zamieszkałych w powiecie ciechanowskim, Ostrołęce i powiecie ostrołęckim), w terminie 01.03.2025 do 31.01.2026, przez diagnozę umiejętności, wsparcie edukacyjne (w tym szkolenia, doradztwo/mentoring i szkolenia personelu bezpośrednio świadczącego wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności podstawowych os dorosłych) i walidację.
Cele szczegółowe:
1.Wzrost umiejętności cyfrowych 60 Uczestników Projektu, przez działania i w terminie jw.
2.Wzrost umiejętności rozumowania matematycznego 60 Uczestników Projektu, przez działania i w terminie jw.
3.Wzrost umiejętności rozumienia i tworzenia informacji 60 Uczestników Projektu, przez działania i w terminie jw.
4.Wzrost umiejętności społecznych 60 Uczestników Projektu, przez działania i w terminie jw.
OPIS Grupy Docelowej:
Uczestnikami Projektu będzie 60 osób dorosłych (powyżej 18r.ż.), 32K i 28M, zamieszkałych w rozumieniu KC w woj, mazowieckim w powiecie ciechanowskim (20os),Ostrołęce (20os) i powiecie ostrołęckim (20os), z grup defaworyzowanych wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe trudności w dostępie do edukacji, o niskich umiejętnościach podstawowych bez względu na wykształcenie oraz status zatrudnienia, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje, poza BUR.
Przez osoby z grup defaworyzowanych rozumiana będzie osoba w trudnej sytuacji w tym doświadczająca ubóstwa, wykluczenia społecznego lub dyskryminacji w wielu wymiarach lub zagrożona takimi zjawiskami, m.in. bezrobotni, korzystający z OPS, bierni zawodowo, os o niskich kwalifikacjach, zamieszkałe na obszarach wiejskich, OzN (osoby z niepełnosprawnościami), zagrożone ubóstwem/wykluczeniem społecznym (zgodnie z ustawą o pomocy społecznej- szczegóły w formularzu zgłoszeniowym).
Wymagane będą niskie umiejętności podstawowe w co najmniej 2 obszarach: rozumienie i tworzenie informacji, rozumienie matematyczne, umiejętności cyfrowe, kompetencje społeczne; niskie czyli odpowiadające poziomowi nie wyższemu niż 3ci poziom PRK.
Uczestnicy Projektu utworzą 6gr x 10 os.
Projekt będzie realizowany na obszarze OSI: Ciechanów i Ostrołęka, Glinojeck, Gołymin-Ośrodek, Grudusk, Ojrzeń, Baranowo, Czarnia, Goworowo, Kadzidło, Lelis, Łyse, Myszyniec, Troszyn.
Biuro Projektu:
Biuro Projektu w Ciechanowie 5 dni w tygodniu pomiędzy poniedziałek – sobota 8h dziennie pomiędzy 8:00 a 20:00 – grafik na stronie oraz w Biurze Projektu.
Ostrołęka Biuro Mobilne – podając do wiadomości terminy i godziny funkcjonowania.
Kryteria rekrutacyjne /weryfikacja.:
FORMALNE, obowiązkowe.:
1.zgłoszenie chęci udziału w przewidziany sposób, termin, miejscu itd./rejestr formularzy;
2.podanie wymaganych danych, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia EFS+, potrzebnych do monitorowania wskaźników kluczowych oraz przeprowadzenia ewaluacji, oraz zobowiązanie do przekazania informacji na temat swojej sytuacji po opuszczeniu Projektu /oświadczenie;
DOSTĘPOWE, obowiązkowe.:
1.wiek 18l i więcej / zaświadczenie potwierdzające wiek, w jego braku oświadczenie i dowód osobisty do wglądu;
2.miejsce zamieszkania .w p. ciechanowskim, Ostrołęce lub p. ostrołęckim / zaświadczenie potwierdzające miejsce. zamieszkania, w jego braku oświadczenie;
3.przynależność do grup defaworyzowanych zgodnie z opisem Grupy Docelowej /zaświadczenie potwierdzające daną okoliczność, w jego braku oświadczenie.
4.niski poziom (max 3 poziom wg PRK) umiejętności. podstawowych w co najmniej dwóch obszarach/kwestionariusz, wstępne badanie, wypełniany samodzielnie przez kandydatów- co najmniej 4obszary x 10pytań; kryterium punktowane (im niższa umiejętność, tym większa liczba przyznawanych punktów).
Udział w Projekcie będzie nieodpłatny. Uczestnicy Projektu otrzymają wsparcie towarzyszące w postaci:
- refundacji kosztów dojazdu,
- cateringu
- materiałów pomocniczych i dydaktycznych
-lokale dostępne architektonicznie- wejście do budynku na poziomie gruntu lub podjazd/winda, brak barier pionowych wewnątrz (sale na poziomie wejścia do budynku/winda, szerokie korytarze umożliwiające manewrowanie wózkiem, nie stwarzające niebezpieczeństwa typu szklane gabloty, toalety dostosowane do potrzeb OzN; w miarę możliwości i dostępności- miejsca parkingowe dla OzN pod budynkiem).
-dostępność cyfrowa publikacji o Projekcie i w Projekcie, programy powiększające/mówiące, zasoby i produkty cyfrowe dostosowane do wymagań WCAG 2.1 na poziomie AA;
-mat. Szkoleniowe i promocyjne dotyczące Projektu w wersjach alternatywnych lub języku łatwym, czcionka bezszeryfowa, nagrania audio lub video, płyty z tłumaczeniem na PJM; tłumacz na PJM na żywo lub online (+kamery).
-os. wspomagająca (zaangażowanie wolontariusza).
-OzN będą mogli brać udział we wsparciu z psem asystującym, opiekunem.
Dostępność Projektu i jego produktów:
Warunki wsparcia będą spełniać standard architektoniczny, cyfrowy, poznawczy, akustyczny, komunikacyjny.
Informacja i promocja, rekrutacja: wizerunek OzN nieutrwalający stereotypów zdrowotnych i społecznych związanych z niepełnosprawnością, w formularzu zgłoszeniowym ujęte zostaną pytania o specjalnych potrzeby OzN, a w materiałach promocyjnych informacja o możliwości skorzystania z usług dostępowych i opis dostępności biura Projektu/miejsc rekrutacyjnych.
ZADANIE 1
Ocena umiejętności i potrzeb (diagnoza)
W Projekcie zrealizowana będzie 3-stopniowa ścieżka wsparcia dla każdego Uczestnika Projektu:
1.Ocena(diagnoza) umiejętności,
2.Wsparcie edukacyjne (szkolenie i doradztwo/mentoring),
3.Walidacja,
w oparciu o zalecenia Rady z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych, którego celem jest zaoferowanie osobom dorosłym o niskich umiejętnościach podstawowych dostępu do ścieżek poprawy tychże umiejętności.
Osoby spełniające kryteria rekrutacyjne, zakwalifikowane do udziału w Projekcie, przystąpią do oceny umiejętności i potrzeb (obowiązkowe, element wdrażania Upskilling pathways, warunek uzyskania wsparcia edukacyjnego i przejścia walidacji).
Etap oceny umiejętności i potrzeb:
Etap 1. Wstępny wywiad i diagnoza poziomu umiejętności podstawowych(realizowany na etapie rekrutacji);
Etap 2. Ocena, np. audyt umiejętności – zbadanie umiejętności podstawowych i potrzeb Uczestników Projektu w zakresie ich poprawy, poprzez diagnozę obszarów: uczestnictwo w życiu społecznym, dostępną dokumentację, doświadczenie edukacyjne formalne i pozaformalne, doświadczenie i status zawodowy, sytuację rodzinną, ocenę kompetencji społecznych, motywację do uczenia się i rozwoju umiejętności podstawowych, bariery rozwoju umiejętności podstawowych, bariery udziału w Projekcie, indywidualne potrzeby rozwojowe/edukacyjne/społeczne w kontekście udziału w Projekcie, dostosowanie do potrzeb Uczestników Projektu m.in. harmonogramu, miejsca, sposobu; diagnoza będzie przeprowadzona zgodnie z rekomendacjami wypracowanymi w Projekcie „Szansa-nowe możliwości dla dorosłych”.
Etap 3. Informacja zwrotna – opracowanie planu dalszych działań, raport indywidualny, przedstawienie Uczestnikom Projektu możliwości wykorzystania zdobytych umiejętności w dalszym życiu prywatnym i zawodowym Raport: Opis zastosowanej metodologii i przeprowadzonych badań;
Część diagnostyczna obejmująca w/w obszary;
Rekomendowane działania edukacyjne – rozwojowe dla Uczestników Projektu.
Do dalszego udziału w Projekcie konieczne są braki w 2 lub więcej obszarach umiejętności podstawowych
2h/UP x 60UP (do wykorzystania wg potrzeb,np.1x2h albo 4x30min;1h=60min), na obszarze Projektu – 40 Uczestników Projektu w p. ostrołęckim i Ostrołęce i 20 UP w p. ciechanowskim (np. Ostrołęka i Ciechanów z przyczyn dostępności komunikacyjnej);
Spotkania od poniedziałku do soboty umawiane indywidualnie z Uczestnikami Projektu pomiędzy godz.8 a 20.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy utworzy się 6gr x 10os/gr.
Narzędzia diagnostyczne przygotuje diagnosta: model Bilansu Kompetencji, wywiad zestandaryzowany, analiza danych zastanych, „Europ narzędzie do oceny poziomu kompetencji cyfrowych” (europa.eu/europass/digitalskills/screen/home?lang=pl). Uczestnikom Projektu zostaną zapewnione niezbędne materiały (arkusze, przybory piśmiennicze, komputer z dostępem do Internetu).
ZADANIE 2
Szkolenie personelu bezpośrednio świadczącego wsparcie dla osób dorosłych
w zakresie podnoszenia umiejętności podstawowych
ZADANIE 3
Wsparcie edukacyjne – szkolenia w obszarze umiejętności podstawowych (cyfrowych, rozumienia i przetwarzania informacji, rozumowania matematycznego, społecznych)
60 Uczestników Projektu – 6gr x 10 UP, po 2gr/powiat.
Wsparcie edukacyjne stacjonarne potrwa 228h (1h=45min), zajęcia 1-2dni w tygodniu x średnio 6h (dni robocze lub weekendy, godziny ustalone wg potrzeb UP); łącznie 38dni rozłożone na 7 miesięcy;
50% Uczestników Projektu otrzyma refundację kosztów dojazdu.
Każdy Uczestnik Projektu weźmie udział w każdym obszarze umiejętności podstawowych. (czyli 228h).
Łączny wymiar wsparcia edukacyjnego: 228h x 6gr = 1368h
Wymagana 80% frekwencja warunkująca wydanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia
Wsparcie edukacyjne zostanie zrealizowane jako szkolenie modelarskie, jego celem będzie budowa modułowej makiety kolejowej, pozwoli Uczestnikom Projektu w atrakcyjny i praktyczny sposób rozwinąć wszystkie obszary umiejętności podstawowych:
-społeczne, wyodrębnione 48h (8spotkań po 6h)
obejmie umiejętności potrzebne do efektywnego funkcjonowania społecznego.: skuteczne porozumiewanie się z innymi, współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów, umiejętność własnej autoprezentacji, argumentowanie własnych racji, asertywne wyrażanie swoich uczuć, przekonań, radzenie sobie z emocjami, radzenie sobie z krytyką, porażką; Uczestnicy Projektu muszą się poznać, zintegrować, zbudować grupę – ponieważ ideą szkolenia jest przygotowanie jednej połączonej makiety złożonej z 10 odcinków na gr i 60 odcinków ogółem (90cm x 60os = 54m); jednocześnie będzie to element wsparcia społecznego – grupa Uczestników Projektu utworzy więzi i kontakty społeczne, zintegruje się, dzięki poczuciu przynależności będzie pełnić funkcję pomocną wobec siebie (aspekt strukturalny wsparcia społecznego); integracja społeczna podjęta przez Uczestników Projektu – osoby znajdujące się w podobnej sytuacji problemowej, będzie celować w jak najszybsze jej rozwiązanie (aspekt funkcjonalny wsparcia społecznego).
-cyfrowe, wyodrębnione 48h (8spotkań po 6h);
Uczestnicy Projektu stworzą opis odtwarzanej linii kolejowej, utworzą plan pracy; będą musieli skalkulować koszt budowy, zamówić potrzebne materiały; będą pracować z wykorzystaniem geoportalu i google maps, konieczna będzie obsługa smartfonu; Uczestnicy Projektu założą konto na FB i IG, na którym będą wrzucać zdjęcia z postępu prac nad makietą – narzędzie promowania Projektu, EFS+, idei LLL, i wreszcie samych Uczestników Projektu; zakres szkoleniowy obejmie MS Word, MS Excel, Internet (zakupy, media społecznościowe, e-płatności, poczta), a także obsługę aparatu fotograficznego i zgrywanie zdjęć na komputer (obecnie obowiązuje zakaz fotografowania obiektów kolejowych, ale możliwe będzie wykonanie zdjęć otoczenia przyrodniczego, ukształtowania terenu; sama linia kolejowa może być szkicowana – Uczestnicy Projektu wykonają rysunki, co będzie rozwijać ich inteligencję przestrzenną), zamówienia będą zamawiane do paczkomatu – obsługa paczkomatu.
Zaplanowane w projekcie działania wspierające kompetencje cyfrowe będą realizowane z wykorzystaniem standardu kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy „DigComp”; nie będą powielały działań realizowanych w programie FERS w ramach Klubów Rozwoju Cyfrowego.
-umiejętności rozumienia i przetwarzania informacji 66h
Uczestnicy Projektu najpierw wyszukają linię kolejową, następnie informacje o niej do wykorzystania przy budowie makiety, przygotują na zakończenie przedsięwzięcia opis tej linii (folder informacyjny – rys historyczny, wykorzystanie, ciekawostki etc); wiele informacji będzie podawanych na bieżąco przez trenera, więc Uczestnicy Projektu będą ćwiczyć rozumienie/przyswajanie, a notując – będą tworzyć własne komunikaty.
-umiejętności rozumowania matematycznego 66h
UP zaprojektują swój odcinek makiety – pomiary, praca z obiektami przestrzennymi (skrzynka pod makietę), przeliczanie ilości materiałów do wykorzystania w budowie makiety, kalkulowanie kosztów (w tym porównywanie cen i opłacalności np. zamówienia mniejszej/większej ilości, kompletowanie zamówienia w różnych sklepach),wykorzystanie różnych jednostek miar i wag.
Ramowy harmonogram wsparcia edukacyjnego:
1.Warsztaty umiejętności społecznych. 18h
2.Zajęcia makietowe 12h
3.Zajęcia komputerowe 24h
4.Zajęcia makietowe 6h,w tym wizja lokalna (podczas wizji lokalnej UP będą musieli zrobić pomiary (umiejętności rozumowania matematycznego), szkice linii kolejowej i sami przygotują wizję, tj. wyszukają w Internecie cel wizji ustalą położenie (aplikacje cyfrowe), zakupią bilety podróży/wstępu etc (e-zakupy).)
5. Warsztaty umiejętności społecznych 12h
6.Zajęcia makietowe 12h
7.Zajęcia komputerowe 24h
8.Zajęcia makietowe 36h
9. Warsztaty umiejętności społecznych 12h
10.Zajęcia makietowe 42h
11. Warsztaty umiejętności społecznych. 6h
12.Zajęcia makietowe 24h.
Każdy UP otrzyma pakiet materiałów pomocniczych (długopis- metalowy/plastikowy, wkład niebieski/czarny, teczka- A4, kartonowa, notatnik – w kratkę, A4, min. 60 kartek) oraz catering kawowy i obiadowy (6h dzienny wymiar zajęć).
Wsparcie edukacyjne zakończy się imprezą społecznościową „Spotkanie przy makiecie”,
a Uczestnicy Projektu będą mieli za zadanie zorganizować ją bez kosztowo, sumptem własnych starań i umiejętności. Uczestnicy Projektu zaprezentują efekty swoich działań, poszczególne odcinki makiety zostaną złożone w jedną całość. Wnioskodawca zapewni tabor kolejowy oraz elektronikę aby zbudowana makieta została zaprezentowana w praktyce. Impreza będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych
W spotkaniu wezmą udział Uczestnicy Projektu, ich otoczenie rodzinne, znajomi, lokalne NGO, urzędnicy, uczniowie i najmłodsze dzieci. Wnioskodawca zaprosi kluby modelarskie, co podniesie rangę imprezy (przyjadą ze swoimi makietami). Będzie to ważny element inkluzji społecznej Uczestników Projektu Impreza, której gospodarzami będą Uczestnicy Projektu pozytywnie wpłynie na sposób w jaki są postrzegani w lokalnej społeczności; podniesie ich motywację i samoocenę.
ZADANIE 4
Indywidualne wsparcie doradcze/mentorskie
Każdy Uczestnik Projektu w toku udziału w Projekcie będzie mógł skorzystać ze spotkań indywidualnych z doradcą/mentorem, 4h/UP (1h=60min).
W zadaniu 4 weźmie udział 60 Uczestników Projektu, łączna liczba godzin wsparcia indywidualnego wynosi 240h
Zakres: wspieranie postępów uczenia się na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności, motywowania do udziału w Projekcie, podnoszenia umiejętności, omówienia wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w życiu społecznym i ewentualnie zawodowym, omówienia nowych możliwości rozwoju.
ZADANIE 5
Walidacja i ocena nabytych umiejętności
Każdy Uczestnik Projektu będzie uprawniony do udziału w walidacji nabytych umiejętności podstawowych.
W walidacji weźmie udział 60 UP, podzielonych na 6gr szkoleniowych po 10os każda. Czas przeznaczony na walidację każdej grupy wynosi 4h, zatem łącznie 6gr x 4h = 24h.
Wyniki walidacji zostaną omówione z Uczestnikami Projektu.
TERMIN- po zakończeniu wsparcia edukacyjnego i doradztwa, w miejscach jak w zad. 1, w salach ze stanowiskami komputerowymi (zapewni je Wnioskodawca).
Walidacja w grupach szkoleniowych, 4h/gr (1h=45min), przeprowadzi ją komisja (2 pracowników walidacyjnych). Walidacja nabytych umiejętności podstawowych Zostanie przeprowadzona zgodnie z rekomendacjami wypracowanymi w P „Szansa-nowe możliwości dla dorosłych”- sprawdzenie czy określone umiejętności, wiedza i kompetencje zostały osiągnięte i mogą być potwierdzone niezależnie od wybranego sposobu uczenia się.
To 4 etapowy proces:
I ETAP IDENTYFIKOWANIE– nastąpi określenie i analiza wiedzy oraz umiejętności które Uczestnik Projektu osiągnął w dotychczasowym procesie uczenia się; zostaną wskazane ewentualne braki (luki kompetencyjne), które warto lub należy uzupełnić. Identyfikacja będzie przeprowadzona przez Uczestnika Projektu przy wsparciu pracownika walidacyjnego.
II ETAP DOKUMENTOWANIE– gromadzenie dowodów świadczących o osiągnięciu wybranych efektów uczenia się (w formie np. certyfikatów, zaświadczeń, próbek pracy). Dokumentowanie będzie przeprowadzone przez Uczestnika Projektu przy wsparciu pracownika walidacyjnego.
III ETAP WERYFIKACJA– sprawdzenie, przy zastosowaniu odpowiednich metod, czy Uczestnik Projektu osiągnął określone efekty uczenia się.
IV ETAP CERTYFIKOWANIE– po osiągnięciu pozytywnego wyniku weryfikacji, Uczestnik Projektu otrzyma dokument potwierdzający uzyskanie wszystkich lub części efektów uczenia się.
Wykorzystane będą metody walidacji adekwatne do Uczestników Projektu i przedmiotu walidacji- test, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów i deklaracje Uczestników Projektu.
WSPARCIE DODATKOWE DLA UP
Zadanie 1
Refundacja kosztów dojazdu
Zadanie 3
Refundacja kosztów dojazdu
Catering obiadowy/ kawowy
Materiały pomocnicze (notatnik, teczka, długopis) 60 zestawów
Materiały szkoleniowe dla 6 grup
Zadanie 4
Refundacja kosztów dojazdu:
Zadanie 5
Refundacja kosztów dojazdu:
WSKAŹNIKI
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu: 52
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 61
Liczba osób dorosłych objętych wsparciem w zakresie umiejętności lub kompetencji podstawowych, realizowanym poza BUR O61 K32 M29
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu O61 K32 M29
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu O61 K32 M29

















