„Włącz się cyfrowo, włącz się społecznie”
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 Priorytet 8. Edukacja na wszystkich etapach życia Działanie 08.05 Wsparcie edukacyjne osób dorosłych.
Wartość dofinasowania projektu z UE: 415.601,25 zł
Wartość projektu: 437.475,00 zł
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Okres realizacji projektu od: 2024-01-01 do: 2024-09-30
Celem Projektu jest podniesienie umiejętności cyfrowych i społecznych co najmniej 80% spośród 60 osób w wieku 50l i więcej (w tym 32K i 28M i co najmniej: 36 osób o niskich kwalifikacjach, 6 OzN-3K,3M), zamieszkałych w Województwie Świętokrzyskim na obszarze KOF (co najmniej 20 osób zamieszkałych na obszarach wiejskich), o niskich umiejętnościach podstawowych, biorących udział w Projekcie z własnej inicjatywy, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, przez wsparcie edukacyjne i doradcze oraz walidację, w terminie 1.1.2024-30.9.2024.
Grupa docelowa:
60 os w wieku 50l i więcej (w tym 32K i 28M), zamieszkałe w rozumieniu KC w Województwie świętokrzyskim na obszarze KOF (m. Kielce, gminy: Chęciny, Chmielnik, Daleszyce, Morawica, Pierzchnica, Górno, Masłów, Miedziana Góra, Piekoszów, Sitkówka-Nowiny, Strawczyn, Zagnańsk), o niskich umiejętnościach podstawowych (cyfrowych i społecznych ,poziom max 3 wg Polskiej Ramy Kwalifikacji), z własnej inicjatywy chcących podnosić, uzupełniać umiejętności i kompetencje; min. 36 osób o niskich kwalifikacjach., min. 6 OzN (3K,3M), min. 20os zamieszkałych na obszarach wiejskich.
Projekt zakłada trzystopniową ścieżkę wsparcia dla każdego Uczestnika Projektu:
1. Ocenę umiejętności
2. Wsparcie edukacyjne
3. Walidację.
Na podst. wyników Diagnozy Uczestnicy Projektu utworzą 6 gr x 10 os, w których otrzymają wsparcie edukacyjne (zad. 2-4) zgodnie z ustalonym zakresem i poziomem.
Termin: 3-8.2024r., GR 1-6, 6 x 10 UP.
Wymagana frekwencja 80% na zajęciach uprawnia do otrzymania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia
Zadanie 1
Ocena umiejętności i potrzeb, Diagnoza.
Oceny umiejętności – Diagnoza. Ocena składa się z 3 etapów, z czego etap:
I stanowi część procesu rekrutacji:
I) Wstępny wywiad i diagnoza poziomu umiej. podst.
II) Zbadanie umiej. podstawowych i potrzeb Uczestników Projektu poprzez diagnozę obszarów: uczestniczenia. w życiu społecznym, dostępną dokumentację, doświadczenie edukacyjne formalne i poza formalne, doświadczenie i status zawodowy, sytuacje rodzinną, wstępną ocenę kompetencji społecznych ,motywację do uczenia się i rozwoju umiejętności podstawowych, bariery rozwoju umiejętności podstawowych, bariery udziału w Projekcie, indywidualne potrzeby rozwojowe/edukacyjne/społeczne w kontekście udziału w Projekcie, dostosowane do potrzeb Uczestników Projektu m.in. harmonogramu, miejsca, sposobu. Aby określić posiadane umiej. cyfrowe Wnioskodawca wykorzysta „Europ narzędzie do oceny poziomu kompetencji cyfr”
(europa.eu/europass/digitalskills/screen/home?lang=pl)
III) Informacja zwrotna – opracowanie planu dalszych działań, raport indywidulany., przedstawienie Uczestnikom Projektu możliwości wykorzystania zdobytych umiej w dalszym życiu prywatnym i zawodowym.
Diagnoza będzie realizowana indywidualnie z Uczestnikami Projektu, w oparciu o metody – model bilansu kompetencji, wywiad zestandaryzowany, analiza danych zastanych, „Europ narzędzie do oceny poziomu kompetencji cyfr”. Powstanie Raport – indywidualny zakres – Opis zastosowanej metodologii i przeprowadzenia. Badań.
Część diagnostyczna obejmująca w/w obszary; Rekomendowane działania edukacyjno-rozwojowych. dla Uczestników Projektu.
Zadanie zrealizuje diagnosta – psycholog i/lub doradca zawodowy
Zadanie 2
Wsparcie edukacyjne w obszarze umiejętności społecznych.
Na wsparcie edukacyjne składa się szkolenie w obszarze umiejętności.:
-społecznych w wymiarze 36h
-cyfrowych w wymiarze 72h
-cyfrowych Senior w sieci z modułem Cyfrowy ślad węglowy w wymiarze 48h.
Łącznie wsparcie edukacyjne dla każdej grupy potrwa: 36h + 72h + 48h = 156h; 1h = 45min.
Wsparcie edukacyjne będzie realizowane w wymiarze dziennym 4h. 156h / 4h dziennie = 39 dni szkoleniowych.
Zajęcia będą odbywać się 2 razy w tygodniu 39 dni / 2 dni tygodniowo = 20 tyg / 4tyg w mcu = 5 mcy- jest to czas trwania wsparcia edukacyjnego.
Wsparcie edukacyjne w obszarze umiejętności społecznych będą przeplatać się z zajęciami w obszarze umiej. cyfrowych w następujący sposób: 12h społeczne – 24h cyfrowe – 12h społeczne – 24h cyfrowe – 12h społeczne – 24h cyfrowe.
Po zakończeniu wsparcia w obszarze umiej cyfrowych Uczestnicy Projektu rozpoczną szkolenie Senior w sieci z modułem Cyfrowy ślad węglowy.
Zakres wsparcia: umiejętności społecznych obejmie umiejętności potrzebne do efektywnego funkcjonowania społecznego, m.in. skuteczne porozumiewanie się z innymi, współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów, umiejętność własnej autoprezentacji, argumentowanie własnych racji, asertywne wyrażanie swoich uczuć, przekonań, radzenie sobie z emocjami, radzenie sobie z krytyką, porażką.
Wsparcie zrealizuje trener: psycholog
Metody szkoleniowe: scenki, dramy, outdoor learning, grywalizacja, praca grupowa. Wnioskodawca zakupi materiały szkoleniowe wspomagające rozwój umiejętności. społecznych Uczestnikom Projektu: liny animacyjne, piłki w różnych rodzajach i rozmiarach, maty animacyjne, gra integracyjna Wieża, gra kreatywna Wzmacniacz, pytania od czapy, art. plastyczne- kredki, flamastry, bloki, karty etc).
Zadanie 3
Wsparcie edukacyjne w obszarze umiejętności cyfrowych.
Na wsparcie składa się szkolenie w wymiarze 72h obejmujące wybrane 3 spośród 5 obszarów
umiejętności cyfrowych określonych. Ramą DigComp.
-Informacja i dane 24h, Przeglądanie, wyszukiwanie i filtrowanie danych, informacji i treści cyfrowych. Ocena danych, informacji i treści cyfrowych. Zarządzanie danymi, informacjami i treściami cyfrowymi.
-Komunikacja i współpraca 24h, Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfr.; Dzielenie się
informacjami i zasobami z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Aktywność obywatelska z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Współpraca z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Netykieta; Zarządzanie tożsamością cyfrową.
-Tworzenie treści cyfrowych 24h, Tworzenie treści cyfrowych. Integracja i przetwarzanie treści cyfrowych. Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji; Programowanie;
-Bezpieczeństwo 24h, Narzędzia służące ochronie. Ochrona danych osobowych i prywatności. Ochrona zdrowia i dobrostanu. Ochrona środowiska.
-Rozwiązywanie problemów 24h, Rozwiązywanie problemów technicznych. Rozpoznawanie potrzeb i rozwiązań technologicznych. Twórcze wykorzystanie technologii cyfrowych. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfr.
W toku szkolenia promowane będą postawy proekologiczne w procesie użytkowania sprzętu komputerowego i materiałów, np. wyłączanie sprzętu zamiast trybu stand by, drukowanie dwustronne/w szarościach na papierze ekologicznym, recykling tonerów etc.
Wsparcie zrealizuje trener – doświadczenie zawodowe w prowadzeniu szkoleń w obszarze umiejętności cyfrowych
Zadanie 4
Wsparcie edukacyjne w obszarze umiejętności cyfrowych – Senior w sieci z modułem Cyfrowy ślad węglowy.
Na wsparcie składa się szkolenie w wymiarze 48h pn: „Senior w sieci”, w tym moduł 16h Cyfrowy ślad węglowy.
Szkolenie Senior w sieci obejmie praktyczne aspekty funkcjonowania w przestrzeni cyfrowej, takie jak: obsługa smartfona i tabletu, e-medycyna, e-zakupy, e-kultura, rozrywka, e-urząd, portale społecznościowe., komunikatory, poczta.
Moduł Cyfrowy ślad węglowy uświadomi Uczestnikom Projektu, że nasze funkcjonowanie w przestrzeni cyfr generuje ślad węglowy. Powoduje to sprzęt (smartfony, komputery, monitory, drukarki, modemy, routery, kable) – ich produkcja, pozyskanie surowców, transport i dystrybucja; użytkowanie sprzętu – prąd, transfer danych- nadajniki sieci LTE, 5G, Internet po kablu; chmury- centra danych, serwerownie.
Uczestnicy Projektu poznają sposoby zmniejszenia swojego cyfrowego śladu węglowego, np. ograniczanie wideokonferencji, wyłączenie automatycznego odtwarzania filmów, ograniczenie liczby wyskakujących okienek poprzez instalację odpowiedniej wtyczki, sprzątanie skrzynki mailowej czyszczenie SPAMu i rezygnacja z subskrypcji, naprawa sprzętu a nie wyrzucanie i zakup nowego, wyszukiwanie tego samego hasła- przez zapis strony w zakładkach, ograniczanie bezmyślnego scrollowania internetu, itp. Dzięki poznanym informacjom UP będą mogli uświadamiać proekologicznie swoje otoczenie rodzinne i społeczne.
Wsparcie zrealizuje trener – doświadczenie zawodowe w prowadzeniu szkoleń w obszarze umiejętności cyfrowych
Zadanie 5
Indywidualne wsparcie doradcze
Każdemu Uczestnikowi Projektu zostanie zapewnione wsparcie doradcze przez czas udziału w Projekcie – na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności, w średnim wymiarze 4h/os. 1h=60min. Obowiązkowe będzie jedno spotkanie x 1h, pozostałe godziny do wykorzystania wg potrzeb.
Zakres doradztwa obejmie:
-doradztwo motywacyjno-edukacyjne: wspieranie postępów uczenia się, motywowania do udziału w Projekcie. Podnoszenia umiejętności, omówienie wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w życiu społ. i zawodowym, omówienie nowych możliwości rozwoju.
-konsultacje cyfrowe: indywidualne pomoc w korzystaniu z komputera i Internetu.
Dodatkowo doradca będzie zachęcać Uczestników Projektu, w razie potrzeby pomagać, do utworzenia Mojego portfolio, konta Europass.
Miejsce realizacji wsparcia doradczego będzie tożsame z miejscami szkolenia, możliwy dojazd do Uczestnika Projektu.
Wsparcie przeprowadzi doradca/konsultant – doświadczenie zawodowe w tożsamym zakresie.
Zadanie 6
Walidacja umiejętności cyfrowych i społecznych
Walidacja zostanie przeprowadzona zgodnie z rekomendacjami wypracowanymi w Projekcie „Szansa-nowe możliwości dla dorosłych”. Każdy Uczestnik Projektu będzie uprawniony do udziału w walidacji nabytych umiejętności cyfrowych i społecznych, a wyniki walidacji zostaną omówione z Uczestnikami Projektu.
Walidacja umiejętności cyfrowych, umiejętności cyfrowych w zakresie „Senior w sieci z modułem Cyfrowy ślad węglowy” oraz umiejętności społecznych obejmie etapy:
I Grupa Docelowa została zdefiniowana w Projekcie, zakres tematyczny wsparcia wg w/w opisu
II Przed rozpoczęciem wsparcia edukacyjnego Wnioskodawca (w oparciu o konsultacje z trenerami co do celu i zakresu szkolenia) określi standard wymagań, tj. efektów ucz. się, które osiągną Uczestnicy Projektu w wyniku zajęć, jednocześnie Wnioskodawca poda Uczestnikom Projektu informacje o kryteriach i metodach weryfikacji tych efektów.
III Po zakończeniu wsparcia udzielanego Uczestnikom Projektu przeprowadzona zostanie weryfikacja na podstawie kryteriów wskazanych w etapie II. Walidację przeprowadzi inna osoba/inne osoby niż prowadzący zajęcia. Wnioskodawca określi metodę weryfikacji, np. obserwację, symulację, określone zadanie do wykonania. Walidacja będzie prowadzona przez komisję walidacyjną (2os- o kompetencjach minimalnych jak opisane w zad. 2-4).
IV Uzyskane w ramach etapu III wyniki zostaną porównane z wymaganiami określonymi w etapie II, a nabycie kompetencji zostanie potwierdzone uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji (zaświadczenie lub certyfikat).
Rekrutacja Projektu
Kryteria rekrutacyjne:
WERYFIKACJA WSTĘPNA- czy złożony formularz zgłoszeniowy jest kompletny, czytelny, podpisany, złożony w przewidziany sposób i terminie.
KRYTERIA DOSTĘPOWE, obowiązkowe
-miejsce zamieszkania w rozumieniu Kodeksu Cywilnego w Województwie Świętokrzyskim, na wskazanym obszarze Projektu (KOF)
-wiek 50l i więcej
-niskie umiejętności podstawowe – cyfrowe i społeczne.
-udział w Projekcie z własnej inicjatywy /oświadczenie
KRYTERIA DODATKOWE, nieobowiązkowe, punktowane
-niepełnosprawność. 4p.
-niskie kwalifikacje. 3p
-miejsce zamieszkania na obszarach wiejskich 2p
Wskaźniki
1 .Liczba osób dorosłych objętych wsparciem w zakresie umiejętności lub kompetencji podstawowych, realizowanym poza Bazą Usług Rozwojowych
32K 28M = 60 os.
2. Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu
26K 22M = 48os.
Kopie certyfikatów/zaświadczeń potwierdzających nabycie kompetencji (wyniki walidacji wyodrębnionego zestawu uczenia się/kształcenia w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji odnoszącymi się do składających się na nią efektów uczenia się), zgodnie z 4 etapami: Etap I Zakres, Etap II Wzorzec, Etap III Ocena, Etap IV Porównanie.
3. Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu
26K 22M = 48os.
Kopie certyfikatów/zaświadczeń potwierdzających nabycie kompetencji (wyniki walidacji wyodrębnionego zestawu uczenia się/kształcenia w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji odnoszącymi się do składających się na nią efektów uczenia się), zgodnie z 4 etapami: Etap I Zakres, Etap II Wzorzec, Etap III Ocena, Etap IV Porównanie.
4. Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu
26K 22M = 48os.
Kopie certyfikatów/zaświadczeń potwierdzających nabycie kompetencji (wyniki walidacji wyodrębnionego zestawu uczenia się/kształcenia w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji odnoszącymi się do składających się na nią efektów uczenia się), zgodnie z 4 etapami: Etap I Zakres, Etap II Wzorzec, Etap III Ocena, Etap IV Porównanie.
5. Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie
26K 22M = 48os
Orzeczenie o którym mowa w art. 1 ustawy z 27.8.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych, orzeczenie lub inny dokument poświadczający stan zdrowia zgodnie z ustawą z 19.8.1994r. o ochronie zdrowia psych, lista obecności z podpisem UP.
Dokumenty do pobrania: